טיפול בעזרת כלבים

תחום  הטיפול הרגשי באמצעות כלבים הפך למבוקש בשנים האחרונות בישראל ובעולם. מגוון הכלים הטיפוליים וקהלי היעד השונים, מאפשרים למטפלים לגעת במספר רב של אנשים.  המפגשים הישירים עם כלבים מפתחים ומעצימים אצל החניכים יכולות רבות החל משיפור התפקוד המוטורי, התקשורתי והרגשי ועד פיתוח מיומנויות חברתיות ומניעת אלימות.

טיפול בעזרת כלבים הוא תחום ייחודי, שניתן בו דגש לאהבת האדם את הכלב והכלב את האדם.

הכלב הוא בעל חיים תקשורתי ומגיב, המקבל אותנו כפי שאנחנו. היכולת לנהוג את הכלב (בשפה הכלבית -אילוף) תורמת להעלאת הביטחון העצמי, מהווה מוטיבציה לעשייה, מאפשרת קבלת והצבת גבולות, מפתחת סובלנות, קבלת האחר, אמפתיה ועוד. טיפול זה מניב תוצאות והצלחות יוצאות דופן, גם במטופלים מורכבים מאד.

שיתוף הפעולה הפורה עם הרשויות העירוניות והעמותות אשר עוסקות בהצלת כלבים, מאפשר לחברה לייצר מעגל נתינה שלם:

הצלה – כצעד ראשון הצלת כלבים הנמצאים בהסגר, כלבים אשר לא נמצא להם בית וחלקם מועמדים להמתה. 

שיקום – כצעד  שני תהליך של ריפוי באמצעות אימונים המבוססים על יצירת קשר ואמון בין כלבים לאנשים.  כל זאת בשילוב הנוער ואנשים בעלי צרכים מיוחדים, בליווי והדרכה מקצועי.

טיפול / אילוף – בתום התהליך הכלבים מוכנים כעת לצאת לפעילויות שונות ועזרה קהילתית יחד עם הנוהגים החדשים שלהם ועם מדריכי החברה.  

מציאת בית חדש – כשלב אחרון, הכלבים מגיעים לרמת אילוף גבוהה ועבודה נהדרת עם אנשים. כעת הסיכויים למציאת בית חדש והסתגלות למשפחה עולים. 

קהל היעד:

קידום נוער | נפגעי טראומה |הפרעות קשב, היפראקטיביות ולקויות למידה| הקשת האוטיסטית |פיגור ותסמונות מיוחדות |חולי נפש |נכים פיזית| קשישים ותשושי נפש |הוסטלים| מועדוניות| בתי ספר |גני ילדים |ועוד

ניסיון בעבודה מעשית פרטנית עם ילדים ונוער

  • בית ספר מסילות, בת ים – חינוך מיוחד לילדים בעלי צרכים מיוחדים.
  • בית ספר אור אבנר, אור יהודה – חינוך פורמאלי+ חינוך מיוחד.
    בית ספר דוד אלעזר, בת ים – חינוך פורמאלי+ חינוך מיוחד.
  • בית ספר הדרים, אור יהודה – חינוך פורמאלי + חינוך מיוחד.
  • בית ספר רבין, נתיבות- חינוך מיוחד.
  • בית ספר גיל רבין, שדרות – חינוך פורמאלי.
  • עבודה פרטנית עם נערים במצוקה במשפחתון בקיבוץ סעד.
  • עבודה במסגרת הקליניקה הפרטית.

 

על תהליך הטיפול

בטיפול בעזרת בע"ח מתקיים משולש הכולל את המטופל, המטפל ובעל החיים: לדוגמא –  ספייקי, כלב טיפולי מיומן ומלא אהבה.
במפגש בין המטופל לכלב, מקבל אותו הכלב באהבה גדולה ללא תנאים וללא ביקורת וכך נוצר עבור המטופל מרחב נעים ובטוח.
הטיפול של המטופל בכלב מעלה את הביטחון העצמי של המטופל ואת תחושת הסיפוק.
בחדר הטיפולים יש גם חומרי יצירה ומשחקים והמטופל יכול לבחור להתבטא בכלי המתאים לו.

במרחב הטיפולי המוגן יכול המטופל להגיע לדיאלוג עם עצמו, לפרוק ולשחרר את תסכוליו ולהתחבר לתחושותיו, כל זאת בסביבה נעימה והרמונית ובתיווך מיומן של התרפיסט.
לאחר שנבנה המרחב הטיפולי והמטופל נותן אמון ומרגיש נוח הוא מביא את התכנים הכואבים ומאפשר לעצמו ולתרפיסט לעשות עיבוד של הרגשות ולטפל בהם.